Patrick Kluivert Fanpage

Welcome Guest ( Log In | Register )

2 Pages V  1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> De Kabel en de Croky-affaire, Verzinsel of waarheid?
GHoeberX
post Jun 3 2006, 15:41
Post #1

Administrator

From: Netherlands

Team:

Na het aanhoren van de mening van Winston Bogarde in "Deze neger buigt voor niemand" en het lezen van Kluiverts biografie, kom ik tot de conclusie dat de kabel iets heel anders is dan wat mensen er van voorstellen.

Betreffende de kabel verwijst Bogarde naar het verschil in salaris bij de spelers van Ajax. "Het was de situatie bij Ajax. Het was gewoon de situatie bij Ajax" Bij Ajax in die tijd verdiende blanke jongens (bv. Silooy) een stuk meer dan donkere jongens. "Er was gewoon een scheiding. En dat merk je in alles. In het hotel, bij het eten. En dat heeft ons natuurlijk het EK gekost. Je wilt me toch niet zeggen dat het toeval is dat die donkere spelers de slechte contracten hadden."

Kluivert spreekt met betrekking tot de kabel in zijn biografie in eerste instantie ook over de situatie bij Ajax. Hij betitelt dit als de 'Croky-affaire', verwijzend naar een reclamedeal met Croky. Ook hij zegt dat de donkere voetballers veel minder verdienden dan de blanke waardoor enige wrijving ontstond.

Echter, Kluivert weerspreekt het idee dat er een grote breuk was tussen donkere en blanke spelers ten tijde van het EK 1996. Ik heb de biografie niet hier liggen, dus misschien dat iemand anders ff er een stukje uit kan citeren. Kluivert schrijft onder andere dat hij nogal boos was dat de NOS op een ochtend vlug een foto maakte van het ontbijt en deze foto zou als bewijs dienen voor de zogenaamde breuk. Het betreft deze foto:
user posted image

Echter, bij het vertonen van deze foto werd er niet bijgezegd dat bijvoorbeeld de tafelindeling elke dag veranderde en hij de dag ervoor bij Frank de Boer en anderen zat.

Ik denk dat de donkere Ajax-spelers natuurlijk wel een extra goede band samen hadden en wat duidelijk wordt in de biografie is dat vooral Kluivert en Reiziger een betere band hebben dan ik dacht. Toch denk ik niet dat er een enorme breuk is geweest, hiervoor zijn de volgende argumenten aan te dragen:

1) Kluivert zegt het
2) Hiddink is een geweldig teambuilder en zou zo'n breuk nooit laten gebeuren
3) Precies dezelfde 'kabel'-spelers van EK 1996 gingen ook naar het WK 1998, dus ook dat duidt erop dat er wellicht helemaal geen breuk geweest is.

Wat denken jullie? Is de kabel een mediaverzinsel of was er toch wel een breuk?

--------------------
Thank you for supporting Patrick Kluivert through the years!
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Magic
post Jun 3 2006, 15:47
Post #2

Forum Member

Team:

Het betreft deze foto:
user posted image

Het zal wel aan mij liggen maar er zit toch echt een 'blankie' aan de achterste tafel. Of is Witschge een whigger geworden s.gif

Anyway, puur een verzinsel natuurlijk, de salarisstructuur bij Ajax overigens niet, is een bekend gegeven.
+Quote Post
GHoeberX
post Jun 3 2006, 15:49
Post #3

Administrator

Team:

QUOTE(Magic @ Jun 3 2006, 16:47)
Het betreft deze foto:
user posted image

Het zal wel aan mij liggen maar er zit toch echt een 'blankie' aan de achterste tafel. Of is Witschge een whigger geworden s.gif
*

Weet je; ik moet toegeven dat terwijl ik die foto al een paar keer heb gezien nu, mij nog nooit was opgevallen dat Witschge ook aan die tafel zat! doh.gif

--------------------
+Quote Post
Magic
post Jun 3 2006, 16:08
Post #4

Forum Member

Team:

Ik zie wel dat Bergkamp er als een zoutzak bijzit, teveel Croky gegeten waarschijnlijk.
+Quote Post
Delantero9
post Jun 3 2006, 18:52
Post #5

Kluivert Fanatic

From: Estonia

Team:

Something about the cable?

--------------------
Only if you really want it, it will happen.
+Quote Post
GHoeberX
post Jun 4 2006, 14:49
Post #6

Administrator

Team:

Yep wink.gif

Ik heb hier een interessante toevoeging. Ik keek gisteren naar de documentaire van Guus Hiddink waarin hij vertelde over de situatie bij Zuid-Korea toen hij er kwam werken. Hij vond dat de tafelindeling te gegroepeerd was en ging dus roeleren: hij liet de oudere spelers bij jongere spelers aan een tafel zitten etc. Oftewel: Hiddink houdt zich actief bezig met tafelindelingen om groepsvorming tegen te gaan, iets wat mijn tweede argument onderbouwt.

--------------------
+Quote Post
Delantero9
post Jun 5 2006, 10:18
Post #7

Kluivert Fanatic

Team:

QUOTE(GHoeberX @ Jun 4 2006, 16:49)
Yep wink.gif

*

Thanks for the answer. Now I know exactly what you are talking about here laugh.gif

--------------------
+Quote Post
Adje
post Jun 5 2006, 21:36
Post #8

Kluivert Fanatic

Team:

QUOTE(GHoeberX @ Jun 4 2006, 15:49)
Yep wink.gif

Ik heb hier een interessante toevoeging. Ik keek gisteren naar de documentaire van Guus Hiddink waarin hij vertelde over de situatie bij Zuid-Korea toen hij er kwam werken. Hij vond dat de tafelindeling te gegroepeerd was en ging dus roeleren: hij liet de oudere spelers bij jongere spelers aan een tafel zitten etc. Oftewel: Hiddink houdt zich actief bezig met tafelindelingen om groepsvorming tegen te gaan, iets wat mijn tweede argument onderbouwt.
*

Erm, dat kan natuurlijk ook tegen jou argument ingaan: Hij heeft tijdens Euro96 geleerd dat de tafelindeling heel belangrijk kan zijn en heeft zich vanaf toen een actieve houding aangenomen om tafelindelingen te laten rouleren. wink.gif

Niet dat ik in de kabel als tafelindeling geloof, trouwens. Het had wel te maken met de Ajax salarissen, volgens mij.

Niet dat ik uberhaupt in de kabel geloof, maar er was wel iets aan de hand, anders zeg je niet over je trainer dat hij zijn hoofd op een bepaalde plaats moet steken. wink.gif

--------------------
I am tired of fighting windmills
+Quote Post
Patje9
post Jun 6 2006, 12:18
Post #9

Kluivert Fanatic

From: the Netherlands

Team:

ik denk meer verzinsel dan waarheid natuurlijk was er wel wat et die salarissen aar ik denk niet dat dat egt terug te zien was in de sleectie, maar wel raar dat kluivert en bogarde elkaar een beetje tegenspreken....

--------------------
niet Lille maar pellen!
+Quote Post
Patrick Kluivert 4 life
post Jun 11 2006, 21:35
Post #10

Kluivert Fanatic

From: The Netherlands

Team:

Patrick spreekt gewoon de waarheid want kijk om eerlijk te zijn ik ben zelf van surnaamse afkomst maar dat neemt niet weg dat ik na patrick bergkamp me 2e jeugdidool is maar kijk ik snap dan gewoon niet dat hij erbij betrokken is want als die met de boer cocu en zenden bij barca kon spelen waarom werd hij erbij betrokken? waarom had een hoge functionaris patrick gecomplimenteerd met: dat hij prettig met de nederlanders zuid amerikanen en de spanjaarden omging? waarom heeft hij op euro 2004 ook al een compliment ondanks dat hij altijd daar op de bank zat? hij is ineens slachtoffer van crocy of kabel omdat tie toevallig goeie vrienden met davids, seedorf, reiziger (en bogarde) is. hij is ook goeie vrienden met bijv zenden en van der vaart. kortom patrick kan gewoon met iedereen goed omgaan dus die foto hoeft niks te zeggen dat patje er iets mee te maken had

--------------------
Wednesday 24th May 1995,Time:22:15 (Ernst Happel Stadium in Wien),UNFORGETTABLE!!!
+Quote Post
tyler
post Jun 13 2006, 13:00
Post #11

Forum Member

Patrick heeft aangegeven dat Barend & Van Dorp het begrip 'kabel' tot een hype hebben gemaakt. Ik kan me nog goed herinneren dat er in de jaren 1996-1998 tot in den treure over werd geouwehoerd. Een van de jongens van de vermeende kabel had over de anderen gezegd dat het zijn maatjes waren en gebruikte de tot dan toe landelijk onbekende uitdrukking 'ja daar heb ik kabel mee', hetgeen zoveel als hechte vriendschap betekende. Door de rel rond Davids en de onvrede die ook Seedorf had tijdens het EK '96 onstond er voor de buitenwereld het idee dat de jongens een 'clan' waren. Dat kwam ook door de ronduit intimiderende manier waarop Bogarde zich gedroeg tijdens de uitreiking van de wereldcup in december van het jaar ervoor. Hij schreeuwde in het srenang allerlei dingen waar de nederlandse verslaggever geen woord van verstond, maar de essentie was dat hij en zijn surinaamse vrienden de beker hadden gewonnen en dus verder geen gezeik. En natuurlijk was allang duidelijk dat Seedorf-Davids-Kluivert-Bogarde-Reiziger een hechte band hadden, dat zagen we bij de uitreiking van de CL beker in 1995 en de winst op Ierland in december 1995: een overwinning die door Bogarde als de winst van de Surinaamse werd beschouwd. Er is natuurlijk ook niets mis met een mooie hechte vriendschap tussen deze jongens die elkaar deels al heel lang kenden. Ze stonden dus eerst samen bekend in positieve zin, maar toen het met eentje 'misging' werd de rest erbij over een kam geschoren.
Door Winston, die zoals we uit zijn boek kunnen opmaken niet helemaal 100% bij zijn verstand is om het zacht uit te drukken, werden de andere surinaamse jongens ook met argusogen gevolgd. Duidelijk was ook dat een deel van de pers niet echt blij was met zijn opmerkingen over de overwinning van de surinaamse jongens. De redenering hierbij was dan dat andersom een enorme rel zou doen ontketenen ('de overwinning van de kaaskoppen').
Zo kwam er ook het verhaal dat zij alle vijf dezelfde tattoo van een soort kabel op de bovenarm hadden (wat er van waar is, geen idee, Patrick heeft er wel zo een in elk geval).
Al met al is dit het enige wat ik me ervan herinner. Ik denk dat het voor het grootste deel dus nogal opgeklopt is. Alleen Bogarde heeft echt issues. Volslagen gestoord met allerlei meningen over slavernij en verborgen racisme waaruit blijkt dat hij niet weet waar hij het over heeft. Maar daar hebben Kluivert, Seedorf, Davids en Reiziger net zo min onder te lijden als De Boer, Van der Sar of De Kock.
+Quote Post
sebastiaan
post Jun 16 2006, 00:04
Post #12

Forum Member

From: Leiden

Team:

QUOTE(Magic @ Jun 3 2006, 16:08)
Ik zie wel dat Bergkamp er als een zoutzak bijzit, teveel Croky gegeten waarschijnlijk.
*

hij had gewoon geen zin in foto's.
+Quote Post
sebastiaan
post Jun 16 2006, 00:19
Post #13

Forum Member

From: Leiden

Team:

QUOTE(tyler @ Jun 13 2006, 13:00)
Patrick heeft aangegeven dat Barend & Van Dorp het begrip 'kabel' tot een hype hebben gemaakt. Ik kan me nog goed herinneren dat er in de jaren 1996-1998 tot in den treure over werd geouwehoerd. Een van de jongens van de vermeende kabel had over de anderen gezegd dat het zijn maatjes waren en gebruikte de tot dan toe landelijk onbekende uitdrukking 'ja daar heb ik kabel mee', hetgeen zoveel als hechte vriendschap betekende. Door de rel rond Davids en de onvrede die ook Seedorf had tijdens het EK '96 onstond er voor de buitenwereld het idee dat de jongens een 'clan' waren. Dat kwam ook door de ronduit intimiderende manier waarop Bogarde zich gedroeg tijdens de uitreiking van de wereldcup in december van het jaar ervoor. Hij schreeuwde in het srenang allerlei dingen waar de nederlandse verslaggever geen woord van verstond, maar de essentie was dat hij en zijn surinaamse vrienden de beker hadden gewonnen en dus verder geen gezeik. En natuurlijk was allang duidelijk dat Seedorf-Davids-Kluivert-Bogarde-Reiziger een hechte band hadden, dat zagen we bij de uitreiking van de CL beker in 1995 en de winst op Ierland in december 1995: een overwinning die door Bogarde als de winst van de Surinaamse werd beschouwd. Er is natuurlijk ook niets mis met een mooie hechte vriendschap tussen deze jongens die elkaar deels al heel lang kenden. Ze stonden dus eerst samen bekend in positieve zin, maar toen het met eentje 'misging' werd de rest erbij over een kam geschoren.
Door Winston, die zoals we uit zijn boek kunnen opmaken niet helemaal 100% bij zijn verstand is om het zacht uit te drukken, werden de andere surinaamse jongens ook met argusogen gevolgd. Duidelijk was ook dat een deel van de pers niet echt blij was met zijn opmerkingen over de overwinning van de surinaamse jongens. De redenering hierbij was dan dat andersom een enorme rel zou doen ontketenen ('de overwinning van de kaaskoppen').
Zo kwam er ook het verhaal dat zij alle vijf dezelfde tattoo van een soort kabel op de bovenarm hadden (wat er van waar is, geen idee, Patrick heeft er wel zo een in elk geval).
Al met al is dit het enige wat ik me ervan herinner. Ik denk dat het voor het grootste deel dus nogal opgeklopt is. Alleen Bogarde heeft echt issues. Volslagen gestoord met allerlei meningen over slavernij en verborgen racisme waaruit blijkt dat hij niet weet waar hij het over heeft. Maar daar hebben Kluivert, Seedorf, Davids en Reiziger net zo min onder te lijden als De Boer, Van der Sar of De Kock.
*

Het is duidelijk dat Bogarde ergens meezit.
+Quote Post
GHoeberX
post Dec 14 2006, 19:27
Post #14

Administrator

Team:

Who of you wrote this article on wikipedia? tongue.gif

http://nl.wikipedia.org/wiki/De_kabel

I'm pretty sure the author read this topic wink.gif And there are a lot of reasons to think that

--------------------
+Quote Post
Delantero9
post Dec 15 2006, 14:35
Post #15

Kluivert Fanatic

Team:

QUOTE(GHoeberX @ Dec 14 2006, 20:27) *

I'm pretty sure the author read this topic wink.gif And there are a lot of reasons to think that

It was me tongue.gif

--------------------
+Quote Post
Patrick Kluivert 4 life
post Dec 15 2006, 16:08
Post #16

Kluivert Fanatic

Team:

QUOTE(Delantero9 @ Dec 15 2006, 14:35) *

It was me tongue.gif

blink.gif tongue.gif laugh.gif are you studying dutch at the age of 14....,thanks too us foreigners want to learn dutch,it's more popular then ever yes5.gif wink.gif

edit: sorry i just readed in your profile that your age is 15 doh.gif doh.gif

--------------------
Wednesday 24th May 1995,Time:22:15 (Ernst Happel Stadium in Wien),UNFORGETTABLE!!!
+Quote Post
Adje
post Dec 16 2006, 16:16
Post #17

Kluivert Fanatic

Team:

QUOTE(GHoeberX @ Dec 14 2006, 19:27) *

Well, do you have any history of the girl/guy with this IP adress?: http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=...;action=history

--------------------
I am tired of fighting windmills
+Quote Post
GHoeberX
post Dec 16 2006, 16:24
Post #18

Administrator

Team:

QUOTE(Adje @ Dec 16 2006, 16:16) *

Well, do you have any history of the girl/guy with this IP adress?: http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=...;action=history

Nop; but i understand already who made it. Some weeks later there was an article on oranje.nl about the kabel, I replied there with this little research and linking to this topic. I bet someone of oranje.nl decided to write an article on wikipedia on it using this info. Well that's good, because a lot of kids might not know what 'the cable' is. Although perhaps someone should edit the article in a way that players deny there was break-up in the group based on this cable-thing.

--------------------
+Quote Post
GHoeberX
post May 25 2008, 17:42
Post #19

Administrator

Team:

Tonight there will be a TV-special about this topic!

I'm pretty sure the research-division must have read the wikipedia-entry I wrote (at least that's what I would start with when doing research for a documentary - I recently met with some people of this program: Andere Tijden), so I'd like to see if they talk about the famous picture (as screenshotted above) AND point out that the various arguments we made to debunk this theory.

Tonight, NEDERLAND 1; 22:20
http://www.tvgids.nl/programmadetail/?ID=7081516

Going by the description; it will be the first time the media will speak about 'the croky-affaire' (the salaries at Ajax) instead of 'the cable'.

--------------------
+Quote Post
Patrick Kluivert 4 life
post May 25 2008, 18:08
Post #20

Kluivert Fanatic

Team:

QUOTE(GHoeberX @ May 25 2008, 18:42) *

Tonight there will be a TV-special about this topic!

I'm pretty sure the research-division must have read the wikipedia-entry I wrote (at least that's what I would start with when doing research for a documentary - I recently met with some people of this program: Andere Tijden), so I'd like to see if they talk about the famous picture (as screenshotted above) AND point out that the various arguments we made to debunk this theory.

Tonight, NEDERLAND 1; 22:20
http://www.tvgids.nl/programmadetail/?ID=7081516

Going by the description; it will be the first time the media will speak about 'the croky-affaire' (the salaries at Ajax) instead of 'the cable'.

yes5.gif
http://weblogs.vpro.nl/anderetijdensport/2...elftal/#more-94

Tonight
Ned 1.
22.20-23.00 uur

IPB Image

wink.gif

--------------------
+Quote Post

2 Pages V  1 2 >
Reply to this topicStart new topic
2 User(s) are reading this topic (2 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

- Lo-Fi Version Time is now: 19th October 2018 - 16:38