QUOTE(black panther @ May 23 2006, 22:00)
Hij heeft er zeker wel moeite voor gedaan, dat klopt (al is zijn Nederlands nog steeds niet geweldig te noemen, maar dat terzijde). Wat ik echter heb begrepen, is dat hij na een inburgeringscursus alsnog zijn paspoort zou kunnen krijgen, en dat je deze cursus zes (?) maanden na een eerdere mislukking kunt herkansen. Het zou dus waarschijnlijk niet al te lang hebben geduurd voordat hij alsnog zijn paspoort had gekregen.
Nu hij echter definitief niet op het WK zal spelen, besluit hij echter toch voor Ivoorkust te spelen. Dit, samen met zijn waarschijnlijke transfer naar het buitenland, doet mij toch vermoeden dat het toch meer een soort carriéreplanning was. Als hij écht graag voor Oranje zou willen spelen, en Nederlander zou willen worden, kon hij dan niet nog een paar maandjes wachten?
Hij zou dat kunnen doen, maar ik kan me ook voorstellen dat er wat zaken veranderd zijn, waardoor hij dit niet meer wil. Hij kan voor Nederland uitkomen, na afloop van het WK (dat hij dan inmiddels gemist heeft!!), maar daarvoor
moet hij in Nederland blijven wonen. Dat betekent voor hem dat hij bij Feyenoord moet blijven (deze club wil hem immers niet aan een Nederlandse concurrent verkopen). Laat het nu net zo zijn, dat hij bij Feyenoord zijn langste tijd heeft gehad (gerotzooi in het team, o.a. over zijn persoon, teleurstellend weer geen CL, zie publicaties in het AD).
Een paar maandjes wachten is trouwens geen optie, wanneer hij nu voor naturalisatie zou gaan, moet hij ook daadwerkelijk nog een paar jaar in Nederland blijven. Daarvoor lijkt hij een te goede voetballer, dat kunnen we hem onmogelijk kwalijk nemen. Van deze regel had overigens niemand gehoord toen hij zijn verzoek tot versnelde naturalisatie deed.
De redenatie van Verdonk om hem niet een Nederlands paspoort te geven was eerst: Hij is geen toegevoegde waarde voor Nederland. Toen de rechter haar terug floot op dit gebied (omdat Cruijff en Van Basten zeiden dat hij het wel was) kwam ze met de regel dat hij een inburgeringstoets moest doen. Vervolgens kwam ze nog met het plannetje dat hij hier moest blijven werken. Dit is trouwens ook een idioot idee, want je wilt juist mensen die goed zijn in een bepaalde sport. Kalou ontwikkelt zich ongetwijfeld beter, in de Spaanse of Engelse competitie dan in de Nederlandse, als hij die stap tenminste maakt wanneer hij daar klaar voor is. Die laatste beslissing is natuurlijk aan hem zelf.
Misschien is het wel zo dat hij het puur en alleen voor het Europese (Nederlandse) paspoort wilde doen. Dan nog maakt dat in dit geval niets uit, hij had het recht om voor Nederland uit te komen. Door de vertragingstactiek van het ministerie kreeg hij vervolgens met andere regels te maken, die er voor zorgden dat hij niet meer voor het bekend maken van de selectie met het Nederlands elftal mee zou kunnen.
QUOTE(Kimmie @ May 23 2006, 22:17)
Als hij écht graag voor Oranje zou willen spelen, en Nederlander zou willen worden, kon hij dan niet nog een paar maandjes wachten?
Helemaal mee eens, ik heb in dit forum
gezegt dat regels regels zijn, ik ben hierop mooi op mijn vingers getikt door de opmerking dat je met mensen werkt, en dat je daardoor veel uitzonderingen krijgt.
Maar het moet niet zo zijn dat iemand maar Nederlander wordt, zodat hij kan spelen op het wk... Ik ben inderdaad van mening dat het Nederlandsschap een hoofdprijs is die je moet koesteren. Ik sluit me hierbij volledig aan bij de woorden van black panter
Is dit nu eens voorbij met die ongelofelijke onzin. Regels zijn regels, als dat echt zo is dan was Kalou nu Nederlander geweest en had hij bij de 23 in Lausanne gezeten!
Ontstellend dat iedereen daar maar in trapt, als iemand zich niet aan de regels heeft gehouden is dat Verdonk. (Ze is daar door de rechter meerdere malen op gewezen!!)
De regels waren duidelijk: Wanneer iemand van toegevoegde waarde zou zijn voor de Nederlandse topsport, kon deze persoon versneld genaturaliseerd worden. Met andere woorden: De regel is dat je het Nederlanderschap kan krijgen wanneer je voor Nederland uit kan komen op een WK. Daar hoorden geen regels bij zoals: Je moet in Nederland blijven sporten, of je moet een inburgeringstoets halen. Dat zijn later bedachte regels!
Dus: omdat Kalou een bekend persoon is, heeft de minister besloten zo lang dwars te liggen, tot dat hij niet meer mee kon naar het WK. Ze heeft ondertussen de regels veranderd(!) zodat hij pas na afloop van het WK Nederlander zou kunnen worden en zij stoer en onverzettelijk in de media zou overkomen.
Ik vind overigens nog steeds niet dat regels regels zijn, maar ik vind wel dat wanneer iemand dat zegt, deze persoon zich er zelf aan moet houden. En dat doet minister Verdonk dus niet.
Dat een nationaliteit een prijs zou zijn, slaat echt nergens op. Daarmee zeg je feitelijk dat een Nederlands paspoort beter is dan eentje uit Ivoorkust. Lijkt mij een belachelijk idee en daarnaast extreem gevaarlijk.